Creative WritingΕβδομάδα γνωριμίας εργαστηρίων γραφής

Η ομάδα των εργαστηρίων γραφής του Κήπο προσκαλεί τους φίλους «μαθητές» και όσους ενδιαφέρονται για τα εργαστήρια της γραφής από Δευτέρα 26/9 έως Παρασκευή 30/9 και ώρες 19:00-22:00 στον Κήπο. Συζητάμε για το πρόγραμμα των εργαστηρίων γραφής, τη δουλειά που συγκεντρώθηκε από την προηγούμενη χρονιά και τις ιδέες όλων μας για τη φετινή. Θα χαρούμε να είστε όλοι εκεί!

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΣΤΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

«Ο κόσμος είναι γεμάτος από προφανή πράγματα τα οποία κανείς δεν παρατηρεί ποτέ»

A.C. Doyle  – Sherlock Holmes The Hound of the Baskervilles

Detective FictionΑρκετοί αναγνώστες υποστηρίζουν πως ένα αστυνομικό μυθιστόρημα εγγυάται μια ‘καλή ιστορία’. Στο μεταμοντέρνο κόσμο, συχνά η παραδοσιακή αφήγηση εγκαταλείπεται από συγγραφείς, ενώ παραμένει ανέπαφη στον πυρήνα της μυθιστορίας του εγκλήματος. Η δομή, η ροή και η εξέλιξη επιτρέπουν στον αναγνώστη να κατανοήσει τι συμβαίνει. Αναρωτιόμαστε ποιός, πώς, γιατί ή ίσως όλα αυτά μαζί. Η μοντέρνα γραφή μπορεί να μην απαιτεί πλέον ‘όλες τις άκρες δεμένες’ και στην περίπτωση του νουάρ είναι πιθανό να μην γίνουμε ποτέ μάρτυρες της απαιτούμενης δικαιοσύνης, όταν αυτή αντιπροσωπεύεται από τον ανθρώπινο νόμο. Είναι όμως ένα από τα χαρίσματα της αστυνομικής λογοτεχνίας, να σε ικανοποιεί με ένα τρόπο που η πραγματική ζωή αποτυγχάνει να το καταφέρει. Ο συγγραφέας Jonathan Kellerman το εισπράττει, ρωτώντας ένα συνταξιούχο αστυνομικό γιατί συνεχίζει να διαβάζει αστυνομικά μυθιστορήματα, όταν είχε περάσει όλη τη ζωή του εργαζόμενος στην επιβολή του νόμου. Ο αστυνομικός απάντησε: «Συλλαμβάνουμε τους κακούς σε ένα ποσοστό 60 με 70% των περιπτώσεων, εσείς τους τιμωρείτε πάντα».

Το εργαστήριο αστυνομικής λογοτεχνίας χρησιμοποιεί αφενός την κλασική γραφή μυθιστορήματος, με ότι αυτό απαιτεί και συνεπάγεται, αλλά ενισχύει τα εφόδια του κάθε συγγραφέα με τη «θεωρία παιχνιδιών», ένα δομικό εργαλείο πλοκής, τη ζωντανή αφήγηση και όλες τις πηγές έρευνας που θα προσέφεραν γνώσεις, αλλά και ιδέες για ακόμη πιο ενδιαφέρουσα γραφή.

Μέσα σε οκτώ (8) βιωματικές-εργαστηριακές συνεδρίες θα μελετήσουμε:

– ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΕΦΟΔΙΑ

Από την αυτόματη γραφή και τις πιθανές συγγραφικές μας ρουτίνες. Τι σας βοηθά και τι αντιτίθεται στο ξεκίνημα της συγγραφικής σας προσπάθειας; Με ποιούς τρόπους διατηρούμε την πένα μας ‘ζεστή’, δημιουργώντας μια συγγραφική παρακαταθήκη που θα αποτελέσει τον γραπτό μας πλούτο για το μέλλον;

– ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ – ΟΡΙΣΜΟΙ

Πως προέκυψε ο όρος αστυνομική λογοτεχνία; Ποιές οι διαφορές του με το απλό και τις άλλες κατηγορίες μυθιστορήματος; Μπορείτε να έρθετε για λίγο στη θέση του ερευνητή; Να αποδομήσετε μία σκηνή εγκλήματος; Ακολούθως, μπορείτε να δομήσετε μία δική σας;

– ΔΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ

Οι ακρογωνιαίοι λίθοι του γραπτού μας οικοδομήματος αναλυτικότερα και με ‘αστυνομικά’ παραδείγματα. Χώρος, χρόνος, χαρακτήρες, πλοκή, αφήγηση. Η βιωματική χροιά του εργαστηρίου θα σας μεταφέρει ακόμη και στην εικονική καρέκλα του ερευνητή εν ώρα ανάκρισης, του αυτόπτη μάρτυρα και γιατί όχι του ένοχου.

– ΤΡΟΠΟΙ ΓΡΑΦΗΣ

Πλάγια, με αξιοποίηση των αισθήσεων, οι προσεγγίσεις ποικίλλουν και με την βοήθεια των σχολών αστυνομικής λογοτεχνίας και τις προσωπικές μας επιδιώξεις, αποκτάμε συγγραφική ταυτότητα. Η οπτική αλλάζει συνεχώς, μαζί με όσες παραμέτρους επιθυμούμε εμείς. Οι λεπτομέρειες της κοσμοπλασίας μας θα κάνουν τη διαφορά;

– ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ

Η καλή πλοκή θεωρείται απαραίτητη για κάθε ιστορία μυστηρίου που θέλει να σέβεται τον εαυτό της. Στο εργαστήριο οι μυθοπλαστικές μας δυνατότητες θα ενεργοποιηθούν και θα αποτυπωθούν σε χαρτί. Η οπτική θα αλλάζει, τα δεδομένα θα καταρρίπτονται, η αγωνία θα κορυφώνεται, οι χαρακτήρες θα παρουσιάζονται σε όλες τις διαστάσεις τους. Αναγνώστες είμαστε όλοι μας και παραμένουμε απαιτητικοί κριτές.

– ΟΙ ΥΠΟΠΤΟΙ

Οι χαρακτήρες των αστυνομικών μυθιστορημάτων, οι ήρωες, οι αντι-ήρωες, οι φίλοι και οι εχθροί τους. Είμαστε ακόμη στην εποχή του hard-boiled; Θέλουμε τους συντελεστές του κειμένου μας περισσότερο Μεσόγειους; Εστιάζουμε όσο εσωτερικά θα θέλαμε σε αυτούς; Μην ξεχνάτε πως σε μία καλή αστυνομική ιστορία, ο αναγνώστης μπορεί ακόμη και να συμπαθήσει τον ένοχο…

– ΕΡΕΥΝΑ

Οπλισμός, υπηρεσίες δίωξης εγκλημάτων, εγκληματολογία, σωφρονιστική, ρουτίνες και πρωτόκολλο σκηνής εγκλήματος. Με ποιούς διαθέσιμους τρόπους αυξάνουμε το υλικό έρευνας μας; Αρκεί μόνο η ανάγνωση αστυνομικών βιβλίων για να γράψουμε κάτι παρόμοιο; Πού και τί ψάχνουμε;

– ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ     

Ένας συγγραφέας θα μας μιλήσει για τις συγγραφικές, τις εκδοτικές και τις εμπειρίες του στην επιμέλεια κειμένου. Χρήσιμες συμβουλές που θα διευκολύνουν τις μελλοντικές μας προσπάθειες. Ένας αστυνομικός θα μας εξηγήσει τον τρόπο που λειτουργεί η Υπηρεσία δίωξης εγκλημάτων κατά ζωής, δίνοντας μία ρεαλιστική διάσταση σε όσα γνωρίζουμε από την δημοφιλή κουλτούρα της εποχής.

Στο τέλος του κάθε μαθήματος, θα ανατίθεται στους σπουδαστές μία γραπτή εργασία (πέρα από όσα κείμενα προκύπτουν την ώρα διδασκαλίας) για την επόμενη φορά. Ζητούμενα η εξάσκηση και η συλλογή αντιπροσωπευτικού υλικό για την γραφή ενός διηγήματος.

Εισηγητής: Αλέξανδρος Ν.Μυροφορίδης

Comments

Comments are closed.