Πληροφορία τότε και τώρα. Φίλος ή εχθρός;
Εκπαιδευτικά προγράμματα για τις Ψευδείς Ειδήσεις (Fake News)
Η Gamecraft σε μια από τις σημαντικότερες συνεργασίες της, ενώνει δυνάμεις με το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (https://www.laskaridisfoundation.org) σε μια εντυπωσιακή σειρά εκπαιδευτικών προγραμμάτων βασισμένων σε παιχνίδια ρόλων μυστηρίου με θέμα τις ψευδείς ειδήσεις (fake news). Τα προγράμματα μπορούν να πραγματοποιηθούν στις σχολικές τάξεις και δεν έχουν την παραμικρή οικονομική επιβάρυνση για τα σχολεία. Οι τάξεις για τις οποίες έχουν σχεδιαστεί τα παρακάτω σενάρια είναι: Ε’, ΣΤ’ Δημοτικού – Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου – Α’ Λυκείου. Επικοινωνήστε με τα στοιχεία που θα βρείτε στο «Επικοινωνία» της ιστοσελίδας μας για περισσότερες πληροφορίες και παρακάτω:
2310328317, 6971722571, info@gamecraft.gr
Πόσο βέβαιοι είμαστε πως το σύνολο των πληροφοριών που προσλαμβάνουμε από την τηλεόραση, το διαδίκτυο και άλλες πηγές, ανταποκρίνονται, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο ποσοστό, στην αλήθεια ή ακόμη και στην πραγματικότητα; Η απόδοση των νέων, των πληροφοριών, από τις πηγές όπου αυτά παρουσιάζονται, κρίνεται με ευπιστία ως ικανοποιητική, ανεπαρκής ή κρύβει σκοπιμότητες;
Είναι βέβαιο πως οι ψευδείς ειδήσεις επηρεάζουν αρνητικά την αντίληψη, την ψυχολογία και την κριτική σκέψη των παιδιών, αλλοιώνοντας την ποιοτική και αποτελεσματική διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους. Υπάρχει τρόπος αυτές οι ειδήσεις να καταγραφούν, να αξιολογηθούν και να φιλτραριστούν ως προς την προστιθέμενη αξία τους;
Προς την κατεύθυνση αυτή δημιουργήθηκαν έξι (6) σενάρια εκπαιδευτικών παιχνιδιών για υλοποίηση στις σχολικές τάξεις, το καθένα σε αντικείμενο που άπτεται του ζητήματος της ψευδούς ή/και ανακριβούς είδησης, ανακοίνωσης, πεποίθησης ή ενημέρωσης. Τα προγράμματα-παιχνίδια παρουσιάζονται μέσω παιχνιδιού ρόλων, ρομποτικής και ψηφιακής αφήγησης, επιτόπου στη σχολική τάξη και υλοποιούνται υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.
Στόχος των σεναρίων είναι η απόκτηση μιας ψύχραιμης οπτικής από τους μαθητές, η οποία θα είναι σε θέση να διυλίσει την αλήθεια μέσα από ανακρίβειες, υπερβολές ή επί τούτω μεθοδεύσεις, χρησιμοποιώντας εφόδια όπως η επιστημονική διατύπωση και τεκμηρίωση, καθ’ οδόν προς μία έγκυρη και ολοκληρωμένη άποψη.
Η μεθοδολογία δημιουργικής συγγραφής των σεναρίων βασίστηκε σ’ ένα περιπετειώδες αφήγημα με ατμόσφαιρα μυστηρίου και διακριτή πλοκή, στη συλλογή πληροφοριών, την αξιολόγησή τους μέσω παρουσιάσεων από μοντέρνους τεχνολογικά βοηθούς, και τις επιλογές/δράσεις των μαθητών στην πορεία προς την επίλυση του μυστηρίου.
Οι θεματικές που επιλέχθηκαν είναι οι παρακάτω:
- Διαχείριση απορριμμάτων και ανακύκλωση. Το σενάριο παρουσιάζει τη διαδικτυακή διαμάχη ανάμεσα σε δύο ομάδες, αφενός την αντιδραστική, που προέρχεται από απλούς πολίτες ή αυτοαποκαλούμενους «επιστήμονες», ανθρώπους που ξεσηκώνουν τους ακόλουθούς τους σε έναν «διαφορετικό ακτιβισμό», και την ψύχραιμη, την επιστημονική, που τονίζει τις προδιαγραφές των Ευρωπαϊκών οδηγιών. Η δεύτερη καταστρώνει ένα σχέδιο για να αποδείξει την ισχύουσα αλήθεια.
- Φυσικές καταστροφές. Σε συνθήκες παρατεταμένου καύσωνα, μια πυρκαγιά ξεσπά σε ορεινή και δασική τοποθεσία. Το απόγευμα που ξεκίνησε η φωτιά, κάποιοι κάτοικοι του γειτονικού χωριού ισχυρίζονται πως λίγο πριν την αντιληφθούν άκουσαν εκρήξεις και ζητούν να πραγματοποιηθούν έρευνες για εμπρησμό. Άλλοι ισχυρίζονται πως η εκδήλωσή της οφείλεται στην κλιματική αλλαγή, καθώς οι θερμοκρασίες είναι ασυνήθιστα υψηλές για την εποχή και την περιοχή.
- Έμφυλη – Ενδοοικογενειακή βία. Η Ειρήνη, συμμαθήτρια των παιδιών, δεν θα εμφανιστεί στο σχολείο για δύο ημέρες, ανησυχώντας την παρέα της. Μια τυχαία ηχογράφηση που αποδεικνύει πως οι γονείς της βρίσκονται σε διαρκή σύγκρουση θα ξεκινήσει τη διερεύνηση ενός κρυμμένου μυστικού.
- Εκφοβισμός – Ρατσισμός. Τα παιδιά έχουν συμμαθητή και καλό φίλο τον Αμπέο, ένα αγόρι από τη Νιγηρία. Αν και η μεγάλη πλειοψηφία των υπολοίπων παιδιών στο σχολείο τον θεωρεί ένα πλήρως ενσωματωμένο παιδί μεταναστών, υπάρχει και η μειοψηφία που δεν σταματάει να τον προσβάλει και να τον παρενοχλεί για την καταγωγή του. Ταυτόχρονα, ο Αμπέο εξαφανίζεται από το σπίτι και το σχολείο. Τα ίχνη του έχουν χαθεί εδώ και 72 ώρες.
- Επικίνδυνες δοκιμασίες στο Internet. Τα παιδιά συνομιλούν στα κοινωνικά δίκτυα με συγκεκριμένα μυστηριώδη προφίλ τα οποία τους προσκαλούν σε ένα ζωντανό παιχνίδι προκλήσεων. Πρέπει να ενσωματωθούν στο παιχνίδι της πόλης τους, να αποδείξουν την αξία και τη μυστικοπάθειά τους, και ακολούθως να επιτύχουν σε «δοκιμασίες» που κυμαίνονται από μια απλή μεταφορά δέματος, έως και ριψοκίνδυνους ακροβατισμούς σε θεόρατα ύψη. Ένα από τα παιδιά, φίλη στα ψηφιακά παιχνίδια και συμμαθήτριά τους, θα τους στείλει ένα ανησυχητικό μήνυμα.
- Οικονομική απάτη στο διαδίκτυο. Η προσπάθεια υποστήριξης των πληγέντων του σεισμού ξεκινάει την επόμενη ημέρα του τραγικού γεγονότος. Τα παιδιά έλκονται και ενεργοποιούνται από την ανακοίνωση του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, η οποία καλεί σε «συγκέντρωση χρημάτων, μέσω κατάθεσης σε τράπεζα του εσωτερικού, με το πάτημα ενός κουμπιού».
Η διάρκεια υλοποίησης των σεναρίων δεν ξεπερνά τη μία εκπαιδευτική ώρα (45 λεπτά), εκτός του σεναρίου Επικίνδυνες δοκιμασίες στο Internet, το οποίο έχει σχεδιαστεί για υλοποίηση σε δύο μέρη, διάρκειας μίας εκπαιδευτικής ώρας το καθένα (σύνολο 90 λεπτά).
Η γλώσσα υλοποίησης είναι η Ελληνική. Το σενάριο Φυσικές καταστροφές – Κλιματική αλλαγή, μπορεί να υλοποιηθεί και στην Αγγλική γλώσσα.