Αρκετοί αναγνώστες υποστηρίζουν πως ένα αστυνομικό μυθιστόρημα εγγυάται μια ‘καλή ιστορία’. Στο μεταμοντέρνο κόσμο, συχνά η παραδοσιακή αφήγηση εγκαταλείπεται από ορισμένους συγγραφείς, ενώ παραμένει ανέπαφη στον πυρήνα της μυθιστορίας του εγκλήματος. Η δομή, η ροή και η εξέλιξη επιτρέπουν στον αναγνώστη να κατανοήσει τι συμβαίνει. Αναρωτιόμαστε ποιός, πώς, γιατί ή ίσως όλα αυτά μαζί. Η μοντέρνα γραφή μπορεί να μην απαιτεί πλέον ‘όλες τις άκρες δεμένες’ και στην περίπτωση του νουάρ είναι πιθανό να μην γίνουμε ποτέ μάρτυρες της απαιτούμενης δικαιοσύνης, όταν αυτή αντιπροσωπεύεται από τον ανθρώπινο νόμο.
Είναι όμως ένα από τα χαρίσματα της αστυνομικής λογοτεχνίας, να σε ικανοποιεί με ένα τρόπο που η πραγματική ζωή αποτυγχάνει να το καταφέρει. Ο συγγραφέας Jonathan Kellerman το εισπράττει, ρωτώντας ένα συνταξιούχο αστυνομικό γιατί συνεχίζει να διαβάζει αστυνομικά μυθιστορήματα, όταν είχε περάσει όλη τη ζωή του εργαζόμενος στην επιβολή του νόμου. Ο αστυνομικός απάντησε: «Συλλαμβάνουμε τους κακούς σε ένα ποσοστό 60 με 70% των περιπτώσεων, εσείς τους τιμωρείτε πάντα».
Το εργαστήριο αστυνομικής λογοτεχνίας χρησιμοποιεί αφενός την κλασική γραφή μυθιστορήματος, με ότι αυτό απαιτεί και συνεπάγεται, αλλά ενισχύει τα εφόδια του κάθε συγγραφέα με τη «θεωρία παιχνιδιών», ένα δομικό εργαλείο πλοκής, τη ζωντανή αφήγηση και όλες τις πηγές έρευνας που θα προσέφεραν γνώσεις, αλλά και ιδέες για ακόμη πιο ενδιαφέρουσα γραφή.
Πρόγραμμα
Μάθημα 1ο
– Αυτόματη γραφή, συγγραφικές ρουτίνες, φίλοι και εχθροί της συγγραφής.
– Πηγές έμπνευσης αστυνομικής λογοτεχνίας.
– Δομικά στοιχεία μυθιστορήματος.
– Σκηνικό (σκηνή εγκλήματος).
– Εργασία.
Μάθημα 2ο
– Αισθήσεις (περιγραφή, αξιοποίηση, έλλειψη).
– Συναισθήματα (περιγραφή, συνδυασμός).
– Πλάγια γραφή, “ανοικείωση” (defamiliarisation).
– Εργασία.
Μάθημα 3ο
– Θέση οπτικής (στάση, κίνηση, αλλαγή).
– Χαρακτήρες (δομή, αρχέτυπα, ιστορική αναδρομή).
– Ύποπτοι (εξωτερική και εσωτερική περιγραφή).
– Ανάκριση (παράδειγμα διαλόγου).
– Εργασία.
Μάθημα 4ο
– Αφηγηματικές τεχνικές (πρόσωπα, εστίαση, χρονική σειρά, διάρκεια, συχνότητα).
– Διάλογος (γραφή και ζωντανή αφήγηση).
– Εσωτερικός μονόλογος.
– Εργασία.
Μάθημα 5ο
– Πλοκή (πορεία, διαγράμματα).
– Σχεδιασμός πλοκής.
– Πρότυπο πλοκής ‘Η θεωρία του κλειστού δωματίου’.
– Έρευνα (ιστορία, pop culture).
– Εργασία.
Μάθημα 6ο
– Πλοκή (παραδείγματα σχολών αστυνομικού μυθιστορήματος).
– Πρότυπο πλοκής ‘Ελεύθερη, μη γραμμική εξέλιξη’.
– Έρευνα (οπλισμός, υπηρεσίες δίωξης εγκλημάτων).
– Εργασία.
Μάθημα 7ο
– Ρουτίνες και πρωτόκολλο σκηνής εγκλήματος.
– Έρευνα (εγκληματολογία, σωφρονιστική).
– Συνέντευξη.
– Εργασία.
Μάθημα 8ο
– Διαδραστικός σχεδιασμός και γραφή σύντομης ιστορίας (παρατήρηση, βίωμα).
– Ζωντανή αφήγηση.
Εισηγητής: Αλέξανδρος Ν. Μυροφορίδης
ΠΜΣ Δημιουργικής Γραφής Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας – Gamecraft – Αντίθετο Ημισφαίριο
Διοργάνωση: Kήπος
www.kipos-seminaria.gr
info@kipos-seminaria.gr
T: 2315500710, 6949121787
Πολυχώρος design apoDec
Σφέτσου 3, Θεσ/νίκη
Λεπτομέρειες και δηλώσεις ενδιαφέροντος και συμμετοχής (ΔΩΡΕΑΝ ΜΑΘΗΜΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ):
http://bit.ly/creative-writing-crime-mystery
Comments